2010/08/12

Tárgyfotózás.........


Az alkotóklubbon felvetődött a tárgyfotózás témakör.Ki hogyan készíti, milyen hátteret használ.... stb.
Kutakodtam és sok jó ötletet találtam amit most itt megosztanék, aztán a következő összejövetelkor, ár talán a tapasztalatokat is elmesélheti aki esetleg kipróbálta:)

Csináld magad tárgyfotó sátor




Amatőr fotósként szeretek olyan képeket készíteni, mint a nagyok, viszont nem kívánok hatalmas összegeket invesztálni egy-egy ilyen projektbe. Ezért is tartom jó ötletnek a csináld magad jellegű fotós eszközöket, amik az egyszerű céljaimnak tökéletesen megfelelnek.

Ilyen a tárgyfotók készítéséhez meglehetősen hasznos sátor is, ami lehetővé teszi számunkra, hogy a tárgyak megvilágítását egyenletesebbé tegyük.


Az ilyen képek készítéséhez egy ún. tárgyfotó sátorra van szükség, amiben a tárgyat elhelyezve egyszerű megvilágítást alkalmazva lehet igazán megkapó képeket készíteni.


Az egészhez csak néhány egyszerű, könnyen beszerezhető hozzávaló kell. Kis kézügyességgel bárki elkészítheti a sajátját.

Hozzávalók


  1. Doboz: Egy jó állapotban lévő megfelelő méretű kartondoboz. Tökéletes egy CRT monitor, egy mikrohullámú sütő, vagy egy házimozi rendszer doboza. A lényeg, hogy erős, strapabíró kartonból legyen.
  2. Pausz papír: Szükség van áttetsző, fehér papírra a megfelelő fény eléréséhez. A doboz négy oldalát kell befedni vele, ezért fel kell készülni pár darabbal. Mások egyszerű szövetet használnak erre a célra, az is tökéletesen megfelel, lényeg, hogy szép fehér, tiszta szövetek legyenek.
  3. Fehér papír: A doboz belsejének fehérnek kell lennie. Mivel a kartondobozok általában barnák, ezért hagyományos fehér papírral kell kibélelni. Valamint kell egy hajlított fehér lap is a háttérnek.
  4. Ragasztó, ragasztó szalag: A papírdarabok rögzítéséhez elengedhetetlen. A képeken egyik sem fog látszani, ezért mindegy, hogy milyen, de szerintem egy átlátszó ragasztószalagot és egy egyszerű ragasztót válassz.
  5. Fény: Természetesen kell gondoskodni egy külső megvilágításról is. Ez lehet egy egyszerű asztali lámpa is, a célnak megfelel. Ha teheted több lámpát használj és oldalról illetve elölről is világítsd meg a tárgyat.
  6. Egyéb eszközök: A barkácsoláshoz nélkülözhetetlen mindennapi kellékek: olló, mérőszalag, penge, filc, toll, vonalzó.

Elkészítés



1. Első lépésként távolítsuk el a doboz tetejét. Használd a pengét, bánj vele óvatosan. Lehetőleg egyenletes vonalat vágjál.

2. Második lépésként mérj le öt centis peremet a doboz négy oldaláról: bal oldalt, jobb oldalt, elöl és hátul.


3. A kijelölt ablakokat pengével vágd ki. Nem baj, ha nem tökéletesen egyenes a vonal, a lényeg, hogy a fény be tudjon majd menni a dobozba.


4. A doboz belsejét be kell fedni fehér papírral. Ez fontos, hogy a fény a lehető legtöbb felületről egyenletesen vissza tudjon verődni a tárgyra.


5. A hátlapról indítva enyhén hajlítva helyezd el a fehér hátteret. Fontos, hogy a lap ne törjön meg, ugyanis minden egyes képeden ezt a lapot fogod látni háttérnek. Figyelj oda, hogy ne koszold be. A hajlításnál válassz olyan mértéket, hogy minél kevésbé hajoljon be, viszont legyen elég hely a doboz alján, ahová a tárgyakat teszed. A háttér lap aljának egészen a doboz elejéig ki kell tartania.


6. Fedd be a kivágott nyílásokat a pauszpapírral. Természetesen a doboz elején lévő nyílást szabadon kell hagyni, azon keresztül fogsz majd fényképezni.


7. Fogj egy, vagy több lámpát és világítsd meg a dobozodat, ahogy a téma megkívánja. A dobozban hála a sok fehér anyagnak elég jó fényviszonyok uralkodnak, azért egy állvány nem árthat, főleg, mert a kezed úgyis a tárgyak pakolásával lesz elfoglalva.


KÉSZ A SÁTOR

az ötletet a www.csik.net/blog-ról hoztam. ( nehogy szó érje a ház elejét )






És kigyűjtöttem 1-2 termék fotót a meskáról is...
név nélkül és tényleg csak a tanulság miatt, 
két kollaget készítettem az első ,ami nekem ( szubjektív) zavaró, nem tetsző háttérrel készült....

Mégegyszer hangsúlyozom, nem vagyok csak amatőr fotós. Senkit nem szeretnék megbántani, csupán a fejlődésem/ünk érdekében tanulság miatt készítettem az össszefoglalót:
1. Nagyon színes termék- viszont a háttér is mintás, igaz jól megválasztott színekkel- nekem kicsit zavaró.
2. Szerintem nem jó a termék beállítás, igaz minden látszik rajta, de valahogy sántit.
3. A rusztikus háttér és az " elegáns-finom" termék, ami légies, elveszik a szépsége.
4. Nem jön elő a termék mintázata, kicsit sötét.
5. A termékről a kő és a háttér elviszi a szemet.
6. Jó az összhatás, mégis valahogy zavaró a mély árnyék.
7. Itt pl. nem tudom, hogy nem nagyon tudom beazonosítani a terméket, mert teljesen beleolvad a háttérbe.
8. Rózsaszín-rózsaszínen...
9. Szép termék - de elveszik a zöldben.
10. Mintás alapon , mintás egyszínű háttér és ebbe az esetben nem biztos, hogy fehér lenne jó:) ?
11. Szerintem rossz fény viszonyok mellett lett fotózva- vaku erős?
12. Színek jók, mégis nem jó a kompozíció.
13. Itt pl. nem látok csak egy nagy mintát, nem nagyon derül ki, hogy ez gyűrű vagy bross....igaz később és a leírásba lehet már tudni.
14. Ezek a nem szeretem fotók - bár jól jön ki a termék a háttér zavaró nagyon...
15. Imádom a készítő munkáit- itt egy hangulat fotó látható a termékről, de igen csak jó szeműnek kell lenni, hogy meglássa az ember.... Igaz a többi fotó jól bemutatja a terméket....
16. Szép a termék, de " elveszti a varázsát" ezen a rossz műanyag, még színben sem harmonizáló alapon.
17. Mintás- mintás-----brr....
18. Ez nagyon zavaró nekem, vibrál az egész, a táska is túl színes és bár a szőnyeg szép az is túl mintás, színes....


Szóval mindanyiunk okulására-  tettem fel, talán tanulunk belőle és jobbak lesznek a fotóink is...
 És most nézzük a nekem tetsző fotókat.


1 -2 Csak a termék - fehér háttér előtt, semmi nem zavar, tudom milyen a termék.
3. Nem fehér a háttér - mégis él a tárgy, minden látszik, hangulata van " Kívánatos" :)
4. Szerintem nehéz egy selymsálat jól fotózni, itt sikerült, jól látszik a minta és a kendő lágysága, könnyedsége.
5. Látszik, hogy a sál maga, és a háttérben lévő kőfal és a próbababa fehérsége ellensúlyyoz és kiemeli a tárgy zöldjét. Jól látszik a rusztikussága és esése.
6. A szürke háttér előtt élnek a színek, mégse vadító.
7. Egszínű natúr háttér, a termék is egyszerűnek hat.
8 -9. A háttér ellenpontoz.. jól kijönnek a színek mégse vad.
10. Feket háttér - nagyon szépen lehet látni a réz szépségét.
11 -12. Nagyon erőteljes szín- csak a termékre figyelek.
13. Pasztell , termékkel harmónizáló háttér  ...
14. Kőrakás- mégse zavaró:)
15.Tükrös megoldás - mindenhonnan látszik a termék szinte körbejár a szem, bár egy kis csalafintaság is van benne. 
16. Pasztell háttér-egyszerű nagyszerű.
17. Karkötő bemutatása kézen- így egyből látszik a szép munka, és ellehet képzelni milyen lenne a termék az ember lányán.:)
18. Kő és bőr... a kő szürkesége kihozza, erősíti az ékszer színét, formáját.
19.Selyem sál- légies , könnyed jó a fény.

Na egyenlőre ennyi- elmélkedjetek és várom a véleményetek.

Találtam még egy ezzel foglalkozó oldalt http://jokaja.hu/fotozas-dobozban/.
Nézzétek meg:)
Különben van -illetve volt a BMK-ban nyáron és ingyenesen,  ilyen tanfolyam , szóval valaki akar, szeretne fejlődni -e téren.......
Szép napot ! by Szaszi

12 megjegyzés:

  1. A fotózás egy külön szakma.Nem várható el mindenkitől hogy profi fotókat csináljon.Nem mindenki engedhet meg egy jobb gépet,amivel könnyedén lehet szépeket is csinálni.Nekem pl. az első beválogatásból a 2.,10.,12. tetszik.Biztos lehetne jobban is,de jelen esetben a célnak tökéletesen megfelel.
    A jók közé válogatottakban is van fotózási hiba,pl rossz árnyék 2.,3.,13.
    A 15-nél zavaró csík.
    De ettől még a termék maga szép és jó,és továbbra is fenntartom a mondandóm elején írottakat!:)
    Nagyon jó hogy felvetetted ezt a témát,úgy gondolom sokat tanulhatunk belőle mindannyian.
    Fotóboxnak egyébként használható az ikeás 795Ft-os szennyestartó is.Ezt az ötletet valahol olvastam,be is szereztem,de még nem próbáltam ki:)Kíváncsian várom a többiek hozzászólását is!

    VálaszTörlés
  2. Igazán tanulságos ! Jó lenne kipróbálni !

    VálaszTörlés
  3. Én örülök ennek a bejegyzésnek. Egyáltalán nem bántó. Én is tanulok folyamatosan.Érdekes és hasznos dolgokat írtál!

    VálaszTörlés
  4. Ez a téma /fénysátor/ engem is régóta foglalkoztat.
    Jó, hogy írtál róla. :)))
    Nagyon szép hétvégét nektek!
    Puszi:Ilda

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm Most is tanultam valamit. Bár nyáron jó a kőrakás, de télen borzasztóak a fények, de ezzel a dobozzal talán....Szerintem ősszel legyártom.:O)

    VálaszTörlés
  6. Mégegyszer hangsúlyozom ÉN sem vagyok PROFI FOTÓS ,.....sőt, igen messze állok tőle.
    A válogatások az én szememmel látott vagy nem látott dolgok... úgy e bár így más nem lát:) tehát ,csupán tanulság miatt szedtem össze.
    A klubban sokan azt modnták, hogy csak a fehér háttért részesítik előnybe, ezt is szerettem volna megnézni, megvizsgálni , de aztán arra jutottam, hogy nem csak a fehér jó, csak ne legyen túl mintás, inkább egyszínű a tárggyal harmónizáló a jó.
    Én is visszanézve az eddigi próbálkozásaimat, fotózás terén van még mit javítani.... de úgy gondoltam segít valamit ha írok róla.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm, sokat tanultam belőle! :-)

    Monaline: a tükrös gyűrűs én lennék. Köszönöm az észrevételedet! Szerencsétlen ékszer mindig felborult, így támasztottam meg. Bár a csík pont azon a helyen tényleg nem a legjobb!

    Nos, akkor dobozoljunk, mert dobozolni jó...! :-D

    VálaszTörlés
  8. hűű, megtiszteltetés, hogy beválogattad a fotóm a Neked tetszők közé, köszönöm! :)

    viszont látszik, hogy van még bőven mit tanulnom, mert az nem pasztel háttér, hanem fehér.. csak rossz napszakot választottam, de már nem bírtam tovább várni a fotózással :) na szóval ezért lett kékes..
    de ha nem rossz, máskor is alkalmazni fogom :D

    a kevésbé jók közt a 11-esnél pl az a baj szerintem, amit amúgy én is csinálok: szerkesztünk rajta, fehérítjük a hátteret.. csak van, amikor túlfehérítjük
    (szóval nem vaku, amit Kinga használt, hanem vmi képszerkesztő :) )

    VálaszTörlés
  9. Ha valaki tényleg tud fényképezni, az tarkabarka háttérrel is tud nagyon jó képeket készíteni. Nekem erre példa Vadjutka, akinek a képein az ékszer hangulata látszik, nemcsak az ékszer. Kedvencem az, ahol egy nyaklánc egy teáskanna csőréből "öntődik ki". Persze, amíg nem vagyunk olyan profik, mint ő, addig az egyszínű háttér is elég jó lehet.

    VálaszTörlés
  10. Vera Násfa:
    Annyira nem zavar az a csík középen:)
    Én sem vagyok jó fotós,sőőőt.Csak egy másik szempár,aki máshogy látja a dolgokat.:)

    VálaszTörlés
  11. Köszi, hogy leírtad, szerintem hasznos. A dobozig magamtól is eljutottam, de aztán nem foglalkoztam vele- szerintem jó ötlet.
    Más: odaért a pénztárca?

    VálaszTörlés
  12. En a "satramat" uditos dobozbol keszitettem en eben ekszereket szoktam fotozni,mivel masnak tul kicsi.

    VálaszTörlés

Kiváncsiak rám :)))