2012/11/18

AJÁNLOM NAGYON :)

Tegnap délután sógornőmmel Ágival nyakunkba vettük a várost és elmentünk  

Bukta Imre  Másik Magyarország c. kiállítására .

 Mutathatok képeket de ezt szabad szemmel kell látni, mert a képek nem adják vissza azt a zsenialitást, ahogy ezek művek megszólalnak.

 Egy teljes ház és egy tökföld is felépült – elkészült belül a műcsarnok terében. Bukta Imre „Másik Magyarország” című kiállítása igazi különlegességekkel hívja fel magára a figyelmet.

A kiállítás igen komoly előkészítést igényelt a művész részéről is. Folyamatosan hozta létre azokat a műveket, amik itt láthatók először, korábban sehol nem voltak még kiállítva. A Bukta-kiállítások esetében már megszokott, hogy vannak „hely specifikusan” megépített nagy installációk. 
Itt is van ilyen. Valódi építkezés előzte meg ezt a tárlatot.


 
 
Meghatározó témája a hagyomány átalakulása, a természet elidegenedése, az épített örökség enyészete és az erkölcsi értékek válsága. A társadalom peremén élő emberek mindennapos, nemegyszer kétségbeesett küzdelme az egyéni boldogulásukért.
 
 
"Nagyon szeretem az intim, műtermi munkálkodást – mondta el lapunk kérdésére Bukta Imre. Eszközei roppant sokrétűek: a rajz, a festés, papírmunkák készítése kezdetektől az eszköztár része. A hagyományos olaj – vászon festmények mellett fotókat is készít, saját maga által előre megrendezett témákról, ám ezeket digitálisan már nem manipulálja. Egyetlen alkotáson belül is változnak az eszközök ez már a kezdetektől fogva így alakult. Olyan is előfordul, hogy a korábban elkészült művet darabokra szedi és másokba, újabbakba építi be. A betakarított termény, tök, kukoricaszár, farönk vagy éppen a favágáshoz használt láncfűrész, mind – mind része lehet valamilyen alkotásnak."
 
 
A kiállításra érkezőt mindjárt az első teremben egy valódi falusi ház fogadja.

Ház ajtó nélkül
A kiállítás első termébe lépve rögtön „képbe kerül” a néző: középen egy jellegzetes vidéki háznak látszó épület, amelynek, mint kiderült nincs ajtaja, csak négy különböző stílusban kialakított homlokzata egy-egy ablakkal. Mind a négy oldala más történetet mesél.   A négy ablak mögött ( videó installáció)  a falusi élet 1-1 jellegzetes alakja él , (mindegyiknek megvan a mezőszemerei valós megfelelője): a vidéki újgazdag, a nyugdíjas, a cigány, illetve a parasztasszony, egymással ugyan nincsenek közvetlen kapcsolatban, ugyanakkor egy faluközösség jellegzetes figurái . Az első lakó egy nyugdíjas ember, aki élete javát itt élte le. A tőle balra eső oldal már egy cigány háza, az ablakot átütő lövések sajnos nagyon is aktuális üzenetet hordoznak. A harmadik oldal a kivagyiságról szól, a vidéki újgazdag ízlését tükrözi. . A negyedik oldalon vidéki parasztasszony tekint ki az ablakon.  Az üveg azonban minden oldalon betörik, hol téglát dobnak be rajta, hol sörösüveget, a cigány-oldalon lövések záporoznak.

 „A mai magyar falukban élők otthonaiban mindenütt ott bujkál a félelem” – magyarázza Bukta, aki azt is elárulja, az itt felépített installációt egy az egyben áttelepíti a kiállítás után a kertjébe, ahol a műveinek raktárat alakít ki a kis házból. „Ha műtárgynak nevezzük, még építései engedély sem kell” – derül a praktikus ötleten.
Valahol, mindenki fél! Ezt közli a nézővel – némi művészi túlzással a ház.
 
 
Körben a falakon hatalmas festmények, mindegyiket a vidék szeretete, és a vidékért való aggódás hatja át. A képeken a mezőszemerei emberek bicikliznek, dolgoznak, imádkoznak, kocsmáznak – élnek. Többször visszatérő elem a tárlaton az értelmetlenül kivágott fák torzó jelképe.
 Egy egész termet berendezett Bukta ilyen fatönkökből: magaslatról tekinthetünk le az erdőnyi területre, ahol már csak a tönkrengetegre csepereg az eső. „Nagyszerű!” -





Klikk a rönkre!-kép a netről.

 ERDŐ és VÍZ mind a kettő szimbólikus...
Jelen esetben halál-élet...ŰA természet haldoklása, de a halálból mindig egy úja élet születik, a halál után is egy új élet születik...

 Itt egy fatuskó-alapokból kreált erdőt látunk, a műcsarnok egyik oldaltermének  padlózatán rendeztek el. 
 Szimultán vízábrázolások végtelenített videofelvételét vetíti a fatörzsek tetejére. Látjuk, ahogy a vízhullámok fodrozódnak a fák közepétől kifelé. A metafora talán az időről szól, hiszen a fa közepe a születésének pontja, a
külső kerülete viszont közelebb van a halálhoz. Halál és élet egyszerre van jelen Buktának ebben az installációjában (és másutt is), mint folyamatos erő és mindig jelenlévő valóság.
Az erdő intimitása és a víz tükröződése. 
Olyan pillanat lehet ez, amikor magunkba nézünk és nagyobb dolgokra gondolunk, de lehet szimplán észlelés is, pont az aminek lennie kell. 

 Kép és tárgy. A videóspirál és a fatönk.  2D-3D A kettő egyszerre létezik. 
Az idő betör a tudattalanunkba. A természet, mint az emberi történelem állandó háttere fátyol lesz, amelyet hordhatunk, vagy olyan referencia, amely túlmegy az idő azon pillanatain, azokon a rövid történelmeken, saját életünkön, a rövid gyertyákon, amelyek pislákolnak a sötétben.
Az egész egy sötét teremben van és lilás színekkel van megjelenítve. egyszerűen CSODÁS...


De, kukoricázik...

Odébb a szintén volt mezőszemerei lakos, Juhonka néni életét meséli el egy hármas kompozícióban. Mint mondta, Juhonka nénit három dolog érdekelte egész életében: a föld, a hit és a TV .
 A kompozícióban balra egy téglákból (amelynek réseibe bekukucskálva alföldi horizontot vehetünk észre), jobbra vályogból kialakított parabolákból kirakott kereszt- tapiccsal bevonva, s középen két nagyméretű réges-régi fotó, ahol a néni társaival a földeken dolgozik.


 Parabola antennák , tapics vakolattal bevonva, kereszt vályog téglákba lévő videóval......

A tárlat talán legfontosabb alkotása – az 1993-as velencei Biennálén is bemutatott - Okos táj című hatalmas, faltól-falig installáció. Ezt Bukta az édesapja utolsó kukoricavetésének terméséből készítette. A kompozíción végtelen kukoricacsutkákból alkotott feszület sorakozik.


Génmanipilált kukoricárt tessék a képre kattintani!

A tengeri az alapja az egyik legmeghökkentőbb projektnek is, amelyben a génmanipuláció veszélyeire figyelmeztet Bukta. Gigantikus méretű vagy furcsa formájú, mutáns kukoricacsöveket alkotott, majd adta oda ezeket mezőszemerei emberek kezébe, s lefotózta őket. 

 A GM Kukorica című alkotás humorral és iróniával hívja fel a figyelmet egy bevásárlóközpontban a 21. századi fogyasztói táradalom ellentmondásaira.
Végül készített egy Sors című ál-bulvárlapot, aminek címlapján áll a parasztasszony, kezében a kályhacsőnyi kukoricával. Be kell vallani, nagyon életszerű az egész, ha a kiraknák egy újságosstandra a lapot a többi bulvárlap közé, fel sem tűnne, hogy manipuláció (vagy másfajta manipuláció) az egész. A Műcsarnok boltjában egyébként megvásárolható a "bulvárlap".



Van Gogh vs. Bukta Imre
De nem csak a kukorica az egyetlen haszonnövény, ami a tárlaton feltűnik. Itt van például a sok zseniális fotó egyike, amelyen Bukta Imre újra értelmezi Van Gogh Kukoricaevők című festményét. nem csak a beállítás, a fények ugyanazok a  képen, mint az 1885-ös, holland bányásztelepi viskóban készült elődjén, hanem a nyomor is. És a krumpli is.

 A február 10-ig nyitva tartó Másik Magyarország című tárlat Bukta Imre eddigi legnagyobb hazai kiállítása.


Nekem az Installációk tetszettek a legjobban...Igazából nem is tudom melyiket emelném ki mindegyiket. Nehéz kiemeleni 1gyet...
Mindegyik megszólított, mindegyik mondott valamit, fontosat...
Kukorica csutka bábok,  a tökföldes a házak... erdő fák.. fém gyufa szóval még emésztem a látottakat...de ezt mindenkinek

 Látni kell !!!

Bukta Imre
1952 Mezőszemere
autodidakta művész
1970-ben érettségizett Egerben, és egyben szakmunkásvizsgát is tett. Autodidakta. Állami gazdaságban dolgozott, közben rajziskolákba járt. Mesterei voltak Kishonty Jenő, Pető János , valamint Pataki János festőművészek. 
1970– 71: művésztelepet szervezett Bernáth(y) Sándorral Tiszafüreden, ezzel elkötelezte magát a művészetnek.
 1971–73: katona, majd vállalati dekorátor Egerben és Tiszaújvárosban. 1975: visszatér szülőfalujába, és megteremti sajátos, ún. mezőgazdasági művészetét. 

Konceptualitás, nyers anyaghasználat és a művész otthoni környezetének - a Mezőszemerei létnek - kiapadhatatlan motívumkészlete jellemzi Bukta Imre munkáit. Legyenek azok falra akasztható festmények, tárgy-együttesek, vagy sajátos anyaghasználattal készült installációk a térben, a művész a saját környezetében megtapasztalt vidéki valóságot eredeti, jól felismerhető nyelven emeli művészeti élménnyé.

 Bukta Imre kiállítása február 10-ig látható Budapesten, a Műcsarnokban. (www.mucsarnok.hu)

Aki Bukta Imre  képzőművész segítségével szeretné végig nézni a kiállítást 2013 február 10 és Vasárnap 15,00-kor teheti meg !!!

/Képek, cikk részletek - net/
Szép napot ! by Szaszi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiváncsiak rám :)))