A kerámia színnevei | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A több ezer éves kerámiamûvesség a kezdetektôl fogva számtalan színt használ, és még ma is kisérletezik különféle árnyalatok és felületi megjelenés (textúra) létrehozásával. A szín a kerámiatárgyak alapvetô jellegzetessége, és a mûfaj-meghatározásnak is egyik támpontja. Közvetlenül a kerámiamûvességbôl származó színnevek az alapanyaggal és a mázatlan termékekkel vannak kapcsolatban: agyagbarna, cserépvörös, téglavörös, klinkervörös, terrakotta, samottszín, porcelánfehér.
Színek a kínai kerámiamûvészetbôl - szeladon, teaporszín, mohamedánkék, ökörvérvörös Az egyik legrégibb kerámiamûvészet a kínai, különösen kifinomult tárgyakat állított elô, és néhány ritka színnevet is köszönhetünk neki, melyek "szabad fordításban", európai közvetítéssel kerültek a szaknyelvbe. A szeladon szürkés kékeszöld máz, népszerûségének oka, hogy színe hasonlít a jade kôhöz, mely Kínában a hosszú élet jelképe. Elterjedt hiedelem volt, hogy a szeladonmáz megreped, ill. színe megváltozik, ha méreg kerül az edénybe, ezért csak a császár birtokában lehetett ez a kerámiafajta. A szeladon francia eredetû szó (celadon), eredeti kínai neve: qingci. (Celadon egy régi francia regény fôhôse, aki különleges, világoszöld ruhákat viselt.) A zöldtea porára emlékeztetô sárgászöld máz a teaporszín.
Fémesen csillogó, réztartalmú, szép mélyvörös máz az ökörvérvörös. Kínában kb. ezer éve ismert mázazási technika, a középkorban Európában is felfedezték. A képen látható öblös kerámiatípus ôse régebben kultikus edény lehetett, áldozati állatok vérének felfogására szolgált, a színnév valószínûleg ennek emlékét ôrzi. Mohamedánkék, kínai kék, porcelénkék: A kék kerámiamáz alapja a kobalt, ezt a fémet a mohamedán Perzsiából szállították Kínába. A Kelet mecsetjeiben az eget szimbolizálta a mintás, dekoratív, kék kerámia. A klasszikus kínai kék-fehér kerámiák egyik színére utaló név, a kínai kék ill. a porcelánkék is. Kobaltkék - Delfti kék, habánkék, damaszkuszi kék Kobalt-oxiddal elôállított kerámiaszín, mely Európában, Ázsiában századokon át igen kedvelt volt, ma is használják. Nemcsak kerámiamáz, hanem üvegszínezék, és mûvészfesték is készül belôle.
A németalföldi Delft 17-18.századi híres kerámiáinak legfôbb színei a kék és fehér, innen ered a delfti kék színnév. Svájcból, anabaptista hitük miatt menekültek Magyarországra a habánok (hutteriták), legismertebb mesterségük a fazekasság volt. Fehér alapon kék virágminták, sárga és ibolyaszínû motívumok borították kerámiáikat, melyek leggyakoribb színét néha habánkéknek is mondják. A kobaltkékhez kötôdik még néhány nagyon ritka színnév: a kerámiakék, fajanszkék, majolikakék. Fajansz: (az itáliai Faenza város nevébôl) ónmázas kerámia, az egyszer már égetett edényekre vitték fel az ónmázat, majd erre festettek. Az ónmáz fel nem oldott ón-oxidot tartalmaz, mely átlátszatlan és melegfehér. Festôszínei a kobaltkék mellett a mangánlila, antimonsárga és zöld. A majolika (a név Mallorca szigetét idézi) ugyanaz a termék, csak elnevezésében különbözik a fajansztól. A reneszánsz korban Itáliában így nevezték a móroktól eltanult technikával készült ónmázas tárgyakat. Török kerámiaszínek Damaszkusz, Szíria fôvárosa, az iszlám kerámia- és más iparmûvészeti tárgyak egyik kereskedelmi központja volt évszázadokkal ezelôtt. A híres damaszkuszi kerámia tulajdonképpen török, Iznik városához kötôdik, a 14-17.század közötti stíluskorszak neve. Jellegzetessége a fehér alapra rajzolt színes, növényi és geometrikus minta, leggyakoribb színei a kobaltkék mellett a türkiz, zöld és bóluszvörös.
Ónfehér, ólomfehér Az ónmáz fedômáz, melyet a fajansz és habán kerámiákon láthatunk. Átlátszatlan, melegfehér színét a benne lévô, nem oldódó ón-oxidtól kapja. Az ólom nemcsak festôpigment, hanem áttetszô kerámiai mázak alapja is volt. Színezhetô, a belerakott fémoxidoktól függôen lehet sárga (vas-oxid), zöld (réz-oxid), kék (kobalt-oxid), fekete (mangán-oxid). Az ólommáz mérgezô, ma már ritkán használják. A fazekaszöld ólom-oxid és réz-oxid tartalmú, transzparens máz, amely kb. 960 fokon olvad - a népi fazekasok általánosan ismert máza.
Lüszter színek, eozin A ragyogó, fémesen irizáló kerámiamázat a 9. században már használták a perzsák és arabok, de ez a tudás késôbb feledésbe merült. A reneszánsz korban, majd az 1800-as években újra indultak a kisérletek, az egyik újra-felfedezô Zsolnay Vilmos (1828-1900) volt. A francia-német eredetû "lüszter" szó a csillogásra utal, és bármilyen színû lehet. A lüszteres mázak egyik fajtája a zöld eozin, az 1890-es években kisérletezte ki Zsolnay Vilmos és Wartha Vince. A pécsi gyár terméke a szecesszió idején vált világhírûvé. Magyarországon legismertebb eozinfajta a zöld, mely az aranysárga és türkiz között irizál, de más színben (vörös, kék, lila) is létezik. Vasvörös A máz különféle vasvegyületeket tartalmaz, összetételétôl, valamint az égetés körülményeitôl függôen keletkezik a barnás, mélyvörös szín.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Irodalom, linkek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katona Imre: Zsolnay, Gondolat Kiadó, Budapest 1977 Fajcsák Györgyi (szerk.): Keleti mûvészeti lexikon, Corvina Kiadó, 2007 Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Mûvészeti Múzem A kínai kerámia mûvészete Fazekas kisszótár http://www.mesterporta.hu/index.php?014357&d=1 |
2009/01/23
Színnevek a kerámiában
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nagyon köszönöm ezt az összefoglalót!!!!Sajnos a jobbszélét nem lehet látni.:(
VálaszTörlés