2011/04/10

Kultúrális barangolás-Bécs 2011 Április

Szombaton egy rövid, de nagyon tartalmas kulturális kiránduláson vettem részt Bécsben a MAOE szervezésében, művészek és művészpártolok,és  ismerőseik részére szervezett úton.

Reggel indultunk a Hősök teréről csodálatos tiszta és és orkán erejű szél:) de feledtette mindezt az izgalom, hogy milyen szép és tartalmas út vár ránk.
Egy rövid kávészünet a határ előtt aztán megérkeztünk a csodálatos 
 Ági szerint "gombóc bokros "- (nagyon szépen kör-alakúra nyírt bukszusok tömkelege : ) Mária Terézia térre, ahonnan terveztük az esti indulást haza is.

Elsétáltunk az Albertina múzeumba és indult a kaland
Az első kiállítás amit megnéztünk 



- A DER BLAUE REITER ( a Kék lovas ) csoport
( németországi expresszionista művészcsoport, amely a XX.század elején működött Müchenben) nagyon jól összeszedett kezdetektől , külön a tagok munkásságát bemutató kiállítást.

Kis kiegészítő: A Blaue Reiter csoport 
Tagok : Vaszilij Kandinszkij ( 1866-1944)
            Paul Klee ( 18879-1916)
            Franc Marc ( 1880-1914)
            August Macke ( 1887-1914)
            Robert Delaunay ( 1885-1914)
            Gabriell Münter 8 1877-1962)
           

Kandinszkij 1896-ban érkezett Oroszországból Müchenbe, ahol elbb a Phalanx csoportot alapította meg Alekszej Javlenszkijjel és Marianne von Warefhinnel.
A Phalansz tagjai nagy kiállításokat szervezett Müchenbe, többek között Fauvosok és a francia kubisták is szerepeletk. az egyesület 1911-ben kettévált --> Kandinszkij féle csoportosulás felvette a ( Baluer Reiter) nevet.

" mindeketten szerettük a kék színt, Mac a lovakat én a lovasokat. így szinte magától adódott a név" ( Kandiszkij)

1911-es első és utolsó kiállításukkal párhuzamosan megjelentettek egy könyvet is  " Der Blauer Reitr almanch" néven ( ez is látható többek között a kiállításon) A könyvben 140 illusztráció volt, ami akkor hihetetlenül nagynak számított.

A csoporto különlegessége, ohogy a magas és populáris művészet egyszere szerepel benne. 
" az egész emberiséget akarták összegyűjteni benne".

Az egész csoport hit,  egy spirituális világrend gonolatában. 
" A művészet mindenhatáron átlép és a határok mögött létezik egy tiszta művészet " - tartották.
A csoportra nagy erővel hatottak Rudolf Steiner nézetei,és a
teofizikus gondolkodás.

A színre alapozták a szemlélet módját, ám Kandiszkij és Klee elvetik a színvilágot, befelé fordulnak és ennek következtében egyfajta lírikus expressziót hoznak létre.
Áthatja a művészeket a kezdetekhez való visszatérés vágya. Materializmus és a pozitívizmusellenségük misztikus gondolkodokhoz, írókhoz közelítik őket és ez valami primitivizmusba nyilvánul meg.

a csoport jellemzője: Intelektuális művészet, Romanitkus, líriksu, nem a külsö világot ábrázolják, hanem absztrahálnak, tiszta forma viszonyokat hoznak létre.

" A látás több mint vizuális megismerés" -Kandinszkij

Meditatív világ elérésére vágyakoznak.


 Ki nem ismeri ezt a képet-;.................  úgye ?


nekem ha Franc Marc... akkor ez a kép ugrik be először, most viszont szebbnél szebb és nem csak tempera , hanem nagyon szép grafikák, szén és pác rajzok, tanulmányokat is láthattam a művésztől.

                                         Franc Marc

                                                            Franc Marc
                                             Paul Klee

                               Paul Klee
Paul Klee gyerekrajzokra emlékeztető tusrajzai, a kísérletező művész munkái megkapóak , számomra emlékezetesek maradnak.

 Következő állomás, amit a csoporttól kissé lemaradva néztünk meg az 

Ivan Konsztanzyinnovics Ajvazovszkij Örmény származású, orosz festő ( 1817-1900 ) " Orosz Turner "-nek is  hívott  művész kiállítása a
 Belépés a
Belépés a terembe és döbbenet............. Monumentális tenger képek.... szó-sszerint leesett az állam.. 
zseniális színek és ábrázolás.. csodás felhők és vízek, fények.... na ezt nem is lehet leírni ezt látni kell- a kiállítás Július 10-ig látogatható, érdemes megnézni mindenképp.

   A Bank Austria Kunstforum (Bécs, Ausztria) Közép-Európában első ízben szervez kiállítást a már életében legendának számító Ajvazovszkij műveiből. A nemzetközi kiállítások ünnepelt művészének neve ma is közismert Oroszországban és Ukrajnában. A kiállítás átfogó keresztmetszetet ad a festő látványos, hét évtizedet felölelő munkásságáról. A nagyratörő koncepció támogatásához a Feodoszijai Ajvazovszkij Galéria, a Szentpétervári Orosz Állami Múzeum, a Szentpétervári Peterhof Állami Múzeum, a Szentpétervári Haditengerészeti Múzeum, a Kijevi Orosz Szépművészeti Múzeum és a San Lazzaro Apátság (Velence, Olaszország) is kölcsönzött műveket. Számos impresszív, nagyméretű tengeri festmény most először hagyja el a művet őrző múzeumot, és költözik ideiglenesen a kiállításra.

Párszó a művészről :

Kiváló képességeit gyorsan elismerték, 1837-ben képeivel akadémiai aranyérmet nyert. Két évre szűkebb hazájába, a Krímbe küldték, hogy a tengerparti városok: Jalta, Feodoszija, Szevasztopol, Kercs látképét megfesse. A Krímben híres tengernagyokkal ismerkedett meg és lehetősége nyílt arra, hogy az egyik sorhajó fedélzetén elkísérje a flotta egységeit, melyek éppen Abháziában készültek partraszállni. Ez az út új élményekkel ajándékozta meg és tovább gazdagította a tengerről és a hajókról alkotott ismereteit. Akkor készítette Deszant Szubasiban című festményét, amely kezdetét jelentette az orosz hadiflotta sikereit megörökítő tematikájának.
A Krímben készített munkáit (például Holdas éj Gurzufban) elismeréssel fogadták a Művészeti Akadémia következő kiállításán, és 1840-ben Ajvazovszkij ösztöndíjjal tanulmányútra utazhatott Itáliába
1843-ban több más nyugat-európai országban is látogatás tett, dolgozott és kiállításokon mutatta be képeit, mindenütt sikerrel. 1844-ben hazatért, akadémikusi címet kapott és a tengerészeti vezérkar festőjévé nevezték ki. Ebben a minőségében elkísérte Fjodor Petrovics Litke geográfus expedícióját Törökországba és a görög szigetvilágba. Később is előszeretettel utazgatott, megfordult többek között Egyiptomban, Nizzában, pályafutásának vége felé pedig Amerikában is.
1846-ban házat építtetett és végleg letelepedett Feodoszijában. Ottani tágas műtermében százával készítette képeit, melyeket évente kiállított Pétervárott és más orosz városokban. Míg korábban gyakran a természetben, helyszínen festett, mostantól műterme falai között, korábbi élményeire, rutinos eljárásaira támaszkodva dolgozott. Kitűnő képi emlékezőtehetségére és vázlataira hagyatkozva akár egyetlen nap alatt is képes volt elkészíteni egy-egy festményt.
1848-ban megnősült, egy gazdag pétervári család nevelőnőjét vette feleségül. Házasságukból négy leány született, de a házasság megromlott; a feleség a fővárosi társasági életre vágyott, a festő azonban ragaszkodott krími műterméhez és életmódjához. Végül 1877-ben elváltak. 65 évesen a festő váratlanul újból megnősült, egy temetésen megpillantott fiatal özvegyet vett feleségül. A csaknem 40 évvel fiatalabb örmény asszony viszonozta a festő szerelmét, értékelni tudta művészetét, és férje halála után sokáig őrizte annak emlékét. A művészt munka közben, műtermében érte a halál.


                                                       Hajótöröttek






 (Mivel a múzeumokba nem lehetett fotózni így a netről vettem a képeket.)

Ezután egy kis pihenés, irány a Húsvéti vásár.... minden a húsvétról szólt és jó volt látni, mennyien kiváncsiak erre a hangulatos kis vásárra. 
Külön öröm volt, hogy Kürtös kalácsos is volt Magyarországról, az illatokat már messziről érezni lehetett....





 Kis séta  a Freyungon, csodaszép épületek, hangulatos miliő, egy igazi bécsi kávé - Mozart caffe- Mozart kuggelnel :)  kis bécsi kert helységben...madár csicsergős, csodás verőfényes nap, jó beszélgetések és remek hangulat . 
Útközben derült ki, hogy  ma 20 éves a Hundrewasser ház, és ez alkalomból ingyenes a belépés a múzeumba....
Találkozás után irány a Hundertwasser ház....
Nagyon szeretem ezt a nagyon egységes, különleges stílust amit képvisel és minden munkáját áthatja.
A kiállításon megismerkedhettünk a festő , grafikus és építész mivoltával is.

Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (eredetileg Friedrich Stowasser) (Bécs, 1928. december 15.Új-Zéland közelében, 2000. február 19.)
Osztrák építész, festő és filozófus. „Sto” cseh nyelven azt jelenti: „száz”, ezt németesítette művésznevében, melynek jelentése „száz víz”. A Friedensreich jelentése béketeli, Regentag: esős nap (egyébként saját hajójának a neve is, amelyen lakott), Dunkelbunt: sötéttarka.
Építészete az organikus építészethez tartozik, melyet leginkább Antonio Gaudíéhoz lehet kötni. Jelentős filozófiai hitvallás van építészete mögött, mellyel az embert vissza akarja részben téríteni a természethez. Nagy hatással volt rá a bécsi szecesszió építészete is.
Apja, Ernst Stowasser három hónappal fia első születésnapja után halt meg. A második világháború nehéz időszak volt az ő és anyja számára, mivel anyja, Elsa zsidó volt. Mivel apja katolikus volt, így mindketten katolizáltak. Hogy ne legyen feltűnő családi háttere, Hundertwasser csatlakozott a Hitlerjugendhez. A háború után tanulmányait a bécsi Művészeti Akadémián folytatta 1948 és 1949 között, ezen időszak alatt változtatta nevét Hundertwasserre. 1949-ben Olaszországba utazott, majd egy év múlva egy ideig Párizsban tartózkodott. 1951-ben Marokkóba és Tunéziába látogatott el. 1952 és 1953 között kisebb kiállítása volt Bécsben. 1958-ben elvette Herta Leitnert, de két évvel később elváltak. 1962-ben újra megnősült, de 1966-ban ismét elvált. 1967-től grafikái és plakátjai nagy példányszámban keltek el. 1981-ben kinevezték a Bécsi Képzőművészeti Akadémia professzorának, tíz évvel később a városban megnyílt a Hundertwassermuseum. 2000-ben, 72 éves korában Új-Zéland közelében, szívroham következtében hunyt el a Queen Elizabeth II nevű hajón.

Épületei



Hundertwasserhaus, Bécs, Kegelgasse 34-38
  • Hundertwasserhaus (Bécs, Ausztria), 1983-1986
  • Rosenthal Selb (gyárépület, Németország), 1980-1982
  • Rupertinum Salzburg (Zungenbart), 1980-1987
  • Mierka Getreidesilo (Krems), 1982-1983
  • St.Barbara templom (Bärnbach), 1987-1988
  • Skanzen, Roiten, 1987-1988
  • Textilgyár Rueff Muntlix, 1988
  • Gyermekmegörző Frankfurt-Heddernheim (D), 1988-1995
  • Távfütő Wien/Spittelau, 1988-1997
  • Autópálypihenő-étterem Bad Fischau, 1989-1990
  • KunstHausWien, 1989-1991
  • Village beim Hundertwasser-KrawinaHaus Wien, 1990-1991
  • „In den Wiesen” Bad Soden am Taunus (D), 1990-1993
  • „Wohnen unterm Regenturm” Plochingen am Neckar (D), 1991-1994
  • Countdown 21st Century Monument for TBS Tokyo (J), 1992
  • Fontaines Zwettl, 1992-1994
  • Pavillon beim DDSG Ponton Wien, 1992-1994
  • Quixote Winery Napa Valley (USA), 1992-1999
  • SpiralflussTrinkbrunnen I Linz, 1993-1994
  • Hôpital (Oncologie) Graz, 1993-1994
  • Thermendorf Blumau, 1993-1997
  • SpiralflussTrinkbrunnen II Tel Aviv (IL), 1994-1996
  • Kid's Plaza Ōsaka (J), 1996-1997
  • Martin-Luther-Gymnasium Wittenberg (D), 1997-1999
  • Maishima Incineration Plant Ōsaka (J), 1997-2000
Darmstadt Waldspirale
  • Waldspirale Darmstadt (D), 1998-2000
  • Piac Altenrhein (CH), 1998-2001
  • Nyilvános WC Kawakawa (NZ), 1999
  • Környezetbarát pályaudvar, Hundertwasser Uelzen (D), 1999-2001
  • Maishima Sludge Center Ōsaka (J), 2000- -építés alatt
  • Grüne Zitadelle Magdeburg (D), 2004-2005
  • Ronald McDonald Hundertwasserhaus Essen/Grugapark (D), 2005

Festészete

Festményei éppolyan szabálytalanok, mint épületei. 2007 őszén a Szépművészeti Múzeumban nyílt nagysikerű kiállítás műveiből.





Az idő rövidsége miatt, csak gyorsan tudtok a 3-4 emeletet végig nézni... a 3-4 emeleten HR Giger. Dreams and Visions c. kiállítására is betévedtünk....az Alien c. film a művész rajzai alapján készült, aki szereti az efféle képeket és a filmet itt a helye...a kiállítás június 26-i megnézhető.


és 1-2 hangulatfotó....









Szép napot ! by Szaszi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiváncsiak rám :)))