Szombaton egy rövid, de nagyon tartalmas kulturális kiránduláson vettem részt Bécsben a MAOE szervezésében, művészek és művészpártolok,és ismerőseik részére szervezett úton.
Reggel indultunk a Hősök teréről csodálatos tiszta és és orkán erejű szél:) de feledtette mindezt az izgalom, hogy milyen szép és tartalmas út vár ránk.
Egy rövid kávészünet a határ előtt aztán megérkeztünk a csodálatos
Ági szerint "gombóc bokros "- (nagyon szépen kör-alakúra nyírt bukszusok tömkelege : ) Mária Terézia térre, ahonnan terveztük az esti indulást haza is.
Elsétáltunk az Albertina múzeumba és indult a kaland
Az első kiállítás amit megnéztünk
- A DER BLAUE REITER ( a Kék lovas ) csoport
( németországi expresszionista művészcsoport, amely a XX.század elején működött Müchenben) nagyon jól összeszedett kezdetektől , külön a tagok munkásságát bemutató kiállítást.
( németországi expresszionista művészcsoport, amely a XX.század elején működött Müchenben) nagyon jól összeszedett kezdetektől , külön a tagok munkásságát bemutató kiállítást.
Kis kiegészítő: A Blaue Reiter csoport
Tagok : Vaszilij Kandinszkij ( 1866-1944)
Paul Klee ( 18879-1916)
Franc Marc ( 1880-1914)
August Macke ( 1887-1914)
Robert Delaunay ( 1885-1914)
Gabriell Münter 8 1877-1962)
Kandinszkij 1896-ban érkezett Oroszországból Müchenbe, ahol elbb a Phalanx csoportot alapította meg Alekszej Javlenszkijjel és Marianne von Warefhinnel.
A Phalansz tagjai nagy kiállításokat szervezett Müchenbe, többek között Fauvosok és a francia kubisták is szerepeletk. az egyesület 1911-ben kettévált --> Kandinszkij féle csoportosulás felvette a ( Baluer Reiter) nevet.
" mindeketten szerettük a kék színt, Mac a lovakat én a lovasokat. így szinte magától adódott a név" ( Kandiszkij)
1911-es első és utolsó kiállításukkal párhuzamosan megjelentettek egy könyvet is " Der Blauer Reitr almanch" néven ( ez is látható többek között a kiállításon) A könyvben 140 illusztráció volt, ami akkor hihetetlenül nagynak számított.
A csoporto különlegessége, ohogy a magas és populáris művészet egyszere szerepel benne.
" az egész emberiséget akarták összegyűjteni benne".
Az egész csoport hit, egy spirituális világrend gonolatában.
" A művészet mindenhatáron átlép és a határok mögött létezik egy tiszta művészet " - tartották.
A csoportra nagy erővel hatottak Rudolf Steiner nézetei,és a
teofizikus gondolkodás.
A színre alapozták a szemlélet módját, ám Kandiszkij és Klee elvetik a színvilágot, befelé fordulnak és ennek következtében egyfajta lírikus expressziót hoznak létre.
Áthatja a művészeket a kezdetekhez való visszatérés vágya. Materializmus és a pozitívizmusellenségük misztikus gondolkodokhoz, írókhoz közelítik őket és ez valami primitivizmusba nyilvánul meg.
a csoport jellemzője: Intelektuális művészet, Romanitkus, líriksu, nem a külsö világot ábrázolják, hanem absztrahálnak, tiszta forma viszonyokat hoznak létre.
" A látás több mint vizuális megismerés" -Kandinszkij
Meditatív világ elérésére vágyakoznak.
Ki nem ismeri ezt a képet-;................. úgye ?
nekem ha Franc Marc... akkor ez a kép ugrik be először, most viszont szebbnél szebb és nem csak tempera , hanem nagyon szép grafikák, szén és pác rajzok, tanulmányokat is láthattam a művésztől.
Franc Marc
Paul Klee
Paul Klee
Paul Klee gyerekrajzokra emlékeztető tusrajzai, a kísérletező művész munkái megkapóak , számomra emlékezetesek maradnak.
Paul Klee gyerekrajzokra emlékeztető tusrajzai, a kísérletező művész munkái megkapóak , számomra emlékezetesek maradnak.
Következő állomás, amit a csoporttól kissé lemaradva néztünk meg az
Ivan Konsztanzyinnovics Ajvazovszkij Örmény származású, orosz festő ( 1817-1900 ) " Orosz Turner "-nek is hívott művész kiállítása a
Belépés a
Belépés a terembe és döbbenet............. Monumentális tenger képek.... szó-sszerint leesett az állam..
zseniális színek és ábrázolás.. csodás felhők és vízek, fények.... na ezt nem is lehet leírni ezt látni kell- a kiállítás Július 10-ig látogatható, érdemes megnézni mindenképp.
zseniális színek és ábrázolás.. csodás felhők és vízek, fények.... na ezt nem is lehet leírni ezt látni kell- a kiállítás Július 10-ig látogatható, érdemes megnézni mindenképp.
Párszó a művészről :
Kiváló képességeit gyorsan elismerték, 1837-ben képeivel akadémiai aranyérmet nyert. Két évre szűkebb hazájába, a Krímbe küldték, hogy a tengerparti városok: Jalta, Feodoszija, Szevasztopol, Kercs látképét megfesse. A Krímben híres tengernagyokkal ismerkedett meg és lehetősége nyílt arra, hogy az egyik sorhajó fedélzetén elkísérje a flotta egységeit, melyek éppen Abháziában készültek partraszállni. Ez az út új élményekkel ajándékozta meg és tovább gazdagította a tengerről és a hajókról alkotott ismereteit. Akkor készítette Deszant Szubasiban című festményét, amely kezdetét jelentette az orosz hadiflotta sikereit megörökítő tematikájának.
A Krímben készített munkáit (például Holdas éj Gurzufban) elismeréssel fogadták a Művészeti Akadémia következő kiállításán, és 1840-ben Ajvazovszkij ösztöndíjjal tanulmányútra utazhatott Itáliába.
1843-ban több más nyugat-európai országban is látogatás tett, dolgozott és kiállításokon mutatta be képeit, mindenütt sikerrel. 1844-ben hazatért, akadémikusi címet kapott és a tengerészeti vezérkar festőjévé nevezték ki. Ebben a minőségében elkísérte Fjodor Petrovics Litke geográfus expedícióját Törökországba és a görög szigetvilágba. Később is előszeretettel utazgatott, megfordult többek között Egyiptomban, Nizzában, pályafutásának vége felé pedig Amerikában is.
1846-ban házat építtetett és végleg letelepedett Feodoszijában. Ottani tágas műtermében százával készítette képeit, melyeket évente kiállított Pétervárott és más orosz városokban. Míg korábban gyakran a természetben, helyszínen festett, mostantól műterme falai között, korábbi élményeire, rutinos eljárásaira támaszkodva dolgozott. Kitűnő képi emlékezőtehetségére és vázlataira hagyatkozva akár egyetlen nap alatt is képes volt elkészíteni egy-egy festményt.
1848-ban megnősült, egy gazdag pétervári család nevelőnőjét vette feleségül. Házasságukból négy leány született, de a házasság megromlott; a feleség a fővárosi társasági életre vágyott, a festő azonban ragaszkodott krími műterméhez és életmódjához. Végül 1877-ben elváltak. 65 évesen a festő váratlanul újból megnősült, egy temetésen megpillantott fiatal özvegyet vett feleségül. A csaknem 40 évvel fiatalabb örmény asszony viszonozta a festő szerelmét, értékelni tudta művészetét, és férje halála után sokáig őrizte annak emlékét. A művészt munka közben, műtermében érte a halál. (Mivel a múzeumokba nem lehetett fotózni így a netről vettem a képeket.)
Ezután egy kis pihenés, irány a Húsvéti vásár.... minden a húsvétról szólt és jó volt látni, mennyien kiváncsiak erre a hangulatos kis vásárra.
Külön öröm volt, hogy Kürtös kalácsos is volt Magyarországról, az illatokat már messziről érezni lehetett....
Kis séta a Freyungon, csodaszép épületek, hangulatos miliő, egy igazi bécsi kávé - Mozart caffe- Mozart kuggelnel :) kis bécsi kert helységben...madár csicsergős, csodás verőfényes nap, jó beszélgetések és remek hangulat .
Útközben derült ki, hogy ma 20 éves a Hundrewasser ház, és ez alkalomból ingyenes a belépés a múzeumba....
Találkozás után irány a Hundertwasser ház....
Nagyon szeretem ezt a nagyon egységes, különleges stílust amit képvisel és minden munkáját áthatja.
A kiállításon megismerkedhettünk a festő , grafikus és építész mivoltával is.
Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (eredetileg Friedrich Stowasser) (Bécs, 1928. december 15. – Új-Zéland közelében, 2000. február 19.)
Osztrák építész, festő és filozófus. „Sto” cseh nyelven azt jelenti: „száz”, ezt németesítette művésznevében, melynek jelentése „száz víz”. A Friedensreich jelentése béketeli, Regentag: esős nap (egyébként saját hajójának a neve is, amelyen lakott), Dunkelbunt: sötéttarka.
Építészete az organikus építészethez tartozik, melyet leginkább Antonio Gaudíéhoz lehet kötni. Jelentős filozófiai hitvallás van építészete mögött, mellyel az embert vissza akarja részben téríteni a természethez. Nagy hatással volt rá a bécsi szecesszió építészete is.
Az idő rövidsége miatt, csak gyorsan tudtok a 3-4 emeletet végig nézni... a 3-4 emeleten HR Giger. Dreams and Visions c. kiállítására is betévedtünk....az Alien c. film a művész rajzai alapján készült, aki szereti az efféle képeket és a filmet itt a helye...a kiállítás június 26-i megnézhető.
Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (eredetileg Friedrich Stowasser) (Bécs, 1928. december 15. – Új-Zéland közelében, 2000. február 19.)
Osztrák építész, festő és filozófus. „Sto” cseh nyelven azt jelenti: „száz”, ezt németesítette művésznevében, melynek jelentése „száz víz”. A Friedensreich jelentése béketeli, Regentag: esős nap (egyébként saját hajójának a neve is, amelyen lakott), Dunkelbunt: sötéttarka.
Építészete az organikus építészethez tartozik, melyet leginkább Antonio Gaudíéhoz lehet kötni. Jelentős filozófiai hitvallás van építészete mögött, mellyel az embert vissza akarja részben téríteni a természethez. Nagy hatással volt rá a bécsi szecesszió építészete is.
Apja, Ernst Stowasser három hónappal fia első születésnapja után halt meg. A második világháború nehéz időszak volt az ő és anyja számára, mivel anyja, Elsa zsidó volt. Mivel apja katolikus volt, így mindketten katolizáltak. Hogy ne legyen feltűnő családi háttere, Hundertwasser csatlakozott a Hitlerjugendhez. A háború után tanulmányait a bécsi Művészeti Akadémián folytatta 1948 és 1949 között, ezen időszak alatt változtatta nevét Hundertwasserre. 1949-ben Olaszországba utazott, majd egy év múlva egy ideig Párizsban tartózkodott. 1951-ben Marokkóba és Tunéziába látogatott el. 1952 és 1953 között kisebb kiállítása volt Bécsben. 1958-ben elvette Herta Leitnert, de két évvel később elváltak. 1962-ben újra megnősült, de 1966-ban ismét elvált. 1967-től grafikái és plakátjai nagy példányszámban keltek el. 1981-ben kinevezték a Bécsi Képzőművészeti Akadémia professzorának, tíz évvel később a városban megnyílt a Hundertwassermuseum. 2000-ben, 72 éves korában Új-Zéland közelében, szívroham következtében hunyt el a Queen Elizabeth II nevű hajón.
Épületei
Hundertwasserhaus, Bécs, Kegelgasse 34-38
- Hundertwasserhaus (Bécs, Ausztria), 1983-1986
- Rosenthal Selb (gyárépület, Németország), 1980-1982
- Rupertinum Salzburg (Zungenbart), 1980-1987
- Mierka Getreidesilo (Krems), 1982-1983
- St.Barbara templom (Bärnbach), 1987-1988
- Skanzen, Roiten, 1987-1988
- Textilgyár Rueff Muntlix, 1988
- Gyermekmegörző Frankfurt-Heddernheim (D), 1988-1995
- Távfütő Wien/Spittelau, 1988-1997
- Autópálypihenő-étterem Bad Fischau, 1989-1990
- KunstHausWien, 1989-1991
- Village beim Hundertwasser-KrawinaHaus Wien, 1990-1991
- „In den Wiesen” Bad Soden am Taunus (D), 1990-1993
- „Wohnen unterm Regenturm” Plochingen am Neckar (D), 1991-1994
- Countdown 21st Century Monument for TBS Tokyo (J), 1992
- Fontaines Zwettl, 1992-1994
- Pavillon beim DDSG Ponton Wien, 1992-1994
- Quixote Winery Napa Valley (USA), 1992-1999
- SpiralflussTrinkbrunnen I Linz, 1993-1994
- Hôpital (Oncologie) Graz, 1993-1994
- Thermendorf Blumau, 1993-1997
- SpiralflussTrinkbrunnen II Tel Aviv (IL), 1994-1996
- Kid's Plaza Ōsaka (J), 1996-1997
- Martin-Luther-Gymnasium Wittenberg (D), 1997-1999
- Maishima Incineration Plant Ōsaka (J), 1997-2000
Darmstadt Waldspirale
- Waldspirale Darmstadt (D), 1998-2000
- Piac Altenrhein (CH), 1998-2001
- Nyilvános WC Kawakawa (NZ), 1999
- Környezetbarát pályaudvar, Hundertwasser Uelzen (D), 1999-2001
- Maishima Sludge Center Ōsaka (J), 2000- -építés alatt
- Grüne Zitadelle Magdeburg (D), 2004-2005
- Ronald McDonald Hundertwasserhaus Essen/Grugapark (D), 2005
Festészete
Festményei éppolyan szabálytalanok, mint épületei. 2007 őszén a Szépművészeti Múzeumban nyílt nagysikerű kiállítás műveiből.Az idő rövidsége miatt, csak gyorsan tudtok a 3-4 emeletet végig nézni... a 3-4 emeleten HR Giger. Dreams and Visions c. kiállítására is betévedtünk....az Alien c. film a művész rajzai alapján készült, aki szereti az efféle képeket és a filmet itt a helye...a kiállítás június 26-i megnézhető.
Szép napot ! by Szaszi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése